le rêve d'une ombre

le rêve d’une ombre

visual, space and object theater

Andersen’s fairy tale structures the dramaturgy of this dreamy labyrinth which invites the spectator to a fearless contemplation in order to get lost. A writer finding himself outside his sleep, visits his dream while questioning his own vision of the world. Hecates – goddess of dreams and shadows – is busy with her creative laboratory of utopian architectures. Her drawings, animated objects and stealthy spaces to cross, guide the steps of the writer towards freaky lands up to an unusual inner work. His shadow takes voice and shoves him into a nightmare of questions about his ambitions and desires. Finally doubt turns out to be a necessary and precious tool to inhabit the world. The spectator is invited into an active contemplative stroll in his sensations.

adaptation 2020
show suitable for all audiences from 12 years
duration 55′

freely inspired from The shadow
by Hans Christian Andersen

text
Achille Sauloup

stage setting and performance
Katerini Antonakaki et Achille Sauloup

images
Katerini Antonakaki et Olivier Guillemain

music
Ilias Sauloup

lights
Gwennaëlle Krier

sound
Christine Moreau

Ce projet a été initié par le Théâtre de la Poudrière et le marionNEttes – festival international à Neuchâtel en Suisse et Philippe Foulquié (ancien directeur de la Friche Belle de Mai à Marseille) qui ont su rassembler les partenaires d’une identité complice – le Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes à Charleville, le FITZ à Stuttgart en Allemagne, le TJP CDN à Strasbourg et Le Mouffetard – Théâtre des arts de la marionnette à Paris – réseau informel qui nous a plus que soutenu le long de cette création.
Coproduction Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes à Charleville et marionNEttes – festival international à Neuchâtel en Suisse.
Le projet est soutenu par le FITZ à Stuttgart en Allemagne / le TJP CDN à Strasbourg / Le Mouffetard – théâtre des arts de la marionnette à Paris / le Safran – Scène conventionnée à Amiens / la Maison de l’Architecture des Hauts-de-France / le Tas de Sable – Ches Panses Vertes, Centre des arts de la marionnette, missionné par le Ministère de la Culture et de la Communication au titre du compagnonnage marionnette / le Théâtre Athénor à Saint-Nazaire / le groupe ZUR pour l’accueil au Fresnaies à Angers / les Espaces Culturels de Camon et Glisy.
Ce projet a bénéficié de l’aide du Ministère de la Culture / DRAC Hauts-de-France, au titre de compagnie conventionnée, de la Région Hauts-de-France, du Conseil départemental de la Somme et d’Amiens Métropole.
Avec l’aide de l’Institut Français dans le cadre du partenariat Institut Français + Région Hauts-de-France.
upcoming performances

Le Mouffetard  – Théâtre des arts de la marionnette / Paris
du 20 au 30 avril 2020 : chaque soir à 20h
sauf le samedi 25 avril à 18h et le dimanche 26 avril  à 17h
> représentations annulées suite au confinement national

Autres contacts en cours

past performances

Festival Imaginale / Stuttgart ALLEMAGNE – février 2020
TJP CDN / Strasbourg – janvier 2020

Résidences de création :
Le Mouffetard – théâtre des arts de la marionnette / Paris –
février 2020
FITZ – JES / Stuttgart
ALLEMAGNE – janvier 2020
TJP CDN / Strasbourg
– janvier 2020
Tas de Sable – Pôle des Arts de la Marionnette / Amiens
– juillet et sept. 2019
Espace Culturel / Glisy – juin 2019
FITZ / Stuttgart ALLEMAGNE – juin 2019
Le Safran – Scène conventionnée / Amiens – mai 2019
Théâtre de la Poudrière / Neuchâtel  SUISSE – avril 2019
Groupe ZUR – Les Fresnaies / Angers – mars 2019
Espace Culturel Nymphéa / Camon – février 2019
Maison de l’Architecture des Hauts-de-France – janvier 2019
Théâtre Athénor / Saint-Nazaire – octobre 2018

press

Le Petit Rhapsode - february 2020

… the two artists build their show on sensations, furtifs and ephemeris pictures, using objects like simple harbored toys or crumple paper figures… Here one has to admit not to understand everything and let himself go… Their poetical and surrealistic univers is underlined by a musical score with piano romantic resonances, which makes echo with numerous authors of the XIX century, fascinated from this shadow, only belonging to humans, perma- nent witness of our warring duality, in-between reality and a fantastic, almost faustus next world.

Richard Magaldi-Trichet

La revue du spectacle - september 2019

… the spectator is bewitched. He listens to the words, placed and well weighted. He sees the objects, hears, opens his eyes wide. A way of attention is given to the movement and its silence… By the acting, the accessories so concrete are leaded to their power of evocation, on the nound of their metamorphosis… Like in a dream, the spectator finds himself on the border of senses indecision, in one question, in a doubt about the world’s reality… Surprised, fascinated he admit the evanescence of time passing by and the mask of illusion.

Jean Grapin